Isnin, November 23, 2009

HAFIZ DAH PANDAI BACA DO'A

Hari ke hari melihat perkembangan Hafiz, aku sungguh terhibur. dah banyak perubahan yang telah berlaku. Tutur kata Hafiz semakin petah, dia dah boleh di ajak bersembang. dia dah pandai bercerita perkara yang telah berlaku terutama di rumah kak Pah (pengasuh Hafiz). Pendek kata, tak boleh la… kak Pah nak buat sesuka hati. Bila balik sahaja, dia akan bagi tau itu dan ini.

Sekarang pula dia lebih suka panggil aku Ummi dan panggil abang Abi. aku pulak le yang kekok. walaupun aku membahasakan diri aku dengan istilah Mak, tapi… dia tetap dengan gaya bahasanya sendiri. gelaran Ummi untuk emak dan Abi untuk ayahnya. aku pun tak kesah lah… apa-apa pun tak pe.

Yang terbaru tentang Hafiz, dia dah pandai baca Do’a belajar.

Sememangnya aku ada mengajar budak-budak mengaji waktu malam. Tak ramai pun… ada la 4 orang. Sebelum mengaji, aku surah budak-budak tu baca Do’a dulu. ikut kemampuan diorang. ada do’a panjang dan ada doa pendek. Yang dah masuk Tadika tu, pandailah baca do’a tapi ada yang sorang tu belom sekolah lagi, aku akan ajar dia sebut satu persatu. al-Hamdulillah… semuanya boleh ikut.

Setiap kali aku ajar mengaji, aku akan suruh Hafiz duduk sekali mengaji. Kalau sebelum puasa dulu, dia mahu juga duduk ikut mengaji tapi… dengan cara dialah… dia rasa nak baca, dia baca dengan pelat dia…. dia nak berenti, diapun berentilah…. aku pun tak kisah sangat… tapi sekarang ni, dia dah tak nak mengaji. bila disuruh mengaji, dia akan jawab ”malas!” Tak apalah….

Tapi bila setiap hari melihat budak-budak mengaji… baca do’a sebelum mengaji… dia sendiri baca doa tersebut dengan lancarnye tapi… separuh. yang selebihnya… dia belasah ikut rentak dia. tapi, boleh fahamlah sebutannya….

al-hamdulillah, 3 tahun 4 bulan , Muhammad Hafiz Anwar dah pandai baca doa belajar. satu perkembangan yang baik….

Anak mak kan nak jadi Ustaz…. nak jadi anak Soleh… nanti mak dan ayah ajar lagi do’a yang lain…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan