Rabu, November 11, 2009

KARENAH HAFIZ




Pejam celik… pejam celik… dah lebih 3 tahun umor Hafiz. “Dah besor rupanye anak mak ni”. Patutnya dah boleh ada adik. Tapi… takpelah, kita tunggu dan berdoa sajalah ye…
Hafiz semakin besar dan semakin lincah. Mulutnya… Ya Allah, sampai tak terjawab di buatnya. Kadang-kadang naik pening kepala aku. Soalan demi soalan keluar daripada mulutnya yang kadang-kadang aku tak tahu nak jawab apa. Tapi… walaubagaimanapun, aku tahu, dia dalam proses nak belajar jadi…. Kita kenalah sabar. Sebagai manusia… kadang-kadang tak sabor juge aku dibuatnya. Maklumlah, aku bekerja. Penat balik kerja, datang pulak ragam nya yang tak menentu. Tapi… jika difikirkan balik, tak boleh babitkan kerja jugak .Ini adalah amanah dan tanggungjawa. Yang penting kita kena pandai bahagikan masa.
Aku faham semua itu. Tapi… apakan daya, sebagai manusia biasa kita seringkali diuji. Kaerenah anak juga adalah ujian. Menguji kekuatan dan ketahanan kita dalam mendidik anak. Apatah lagi dalam usianya yang terlalu kecil untuk memahami tentang kehidupan, tentang hokum hakam dan seluruh aspek kehidupan. Kitalah yang wajib mencoraknya.
Hafiz dah mula memahami tentang kehidupan dan rentak hidup kami. Dia dah mula faham tentang mak dan ayahnya serta kerjanya. Dia juga dah faham kenapa dia dihantar ke rumah orang setiap pagi.
“Mak nak pegi kerje? Ayah nak kerja… nak cari duit… beli susu, beli pempers… beli baju Hafiz…”
Kalau dulu, dia akan menangis setiap kali dia dihantar ke rumah Mak Pah (penjaga Hafiz). Tak sampai hati aku dan abang lihat dia menangis setiap kali ditinggalkan. Tapi.. macam mana? Kerja perlu diteruskan…..al-Hamdulillah, sekarang dia dah faham.
Banyak lagi keletah Hafiz yang menyenangkan hati aku. Tentang solat…. Seusia Hafiz 3 tahun, dia dah boleh ikut solat dan Azan dengan pelatnya. Dia juga faham ….Azan itu tandanya masuk waktu dan kena solat. Tapi… yang buat aku pening bila aku uzur (tak solat). Dia akan Tanya “apasal mak tak sembahyang?” Aku akan jawab dengan jawapan yang boleh meyakinkan dia supaya dia tak ulang lagi soalan itu….
Tapi akhir-akhir ini Hafiz dah pandai merajuk. Dia akan cupa melakukan sesuatu untuk menarik perhatian aku dan abang . Bila tak dilayan, dia akan merajuk. Masuk bilik sorang-sorang dan cakap dia nak tidor….  Pandai sungguh Hafiz.
Namun walau apapun, aku bersyukur dengan perkembangan Hafiz. Kenakalannya menghiburkan hati aku dan abang. Karenah dan keletahnya sunggh menceriakan rumah tangga kami. Cuma aku sering berdoa agar diberi kekuatan dan kesabaran dalam melayani karenah ankku.




Sesungghnya anak adalah anugerah yang paling bermakna. Lahirnya ibarat seperti kain putih yang suci dan bersih. Kamilah (aku dan abang) yang bertanggungjawab untuk mencorakkannya. Semoga Allah memberi kekuatan dan petunjuk kepada kami dalam mendidik dan membesarkan Hafiz agar menjadi anak yang soleh…. Amin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan