Selasa, November 10, 2009

PEPERIKSAAN


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Hari ini telah berakhir peperiksaan akhir tahun untuk pelajar-pelajar tahun 1 hingga 5. Nampaknya dah hampir berakhir sesi persekolahan tahun 2009. Hai... cepatnye masa berlalu. rasa macam baru mula sekolah je...

Walau bagaimanapun, selepas ini bertungkus lumuslah guru-guru untuk menyemak kertas jawapan. semua mesti cepat. Yelah, keputusan peperiksaan murid mesti diketahui segera sebab di hari terakhir sekolah mereka akan diraikan dengan Hari Kecemerlangan pelajar. Masa tu, pelajar yang berjaya akan menerima hadiah. Masa tulah yang best nya semasa bergelar pelajar.

Nampaknya ada yang tak tidor malam lah guru-guru ni. Tapi kalau aku... tidor tetap tidor cuma aku lebih suka bangun sebelum subuh. Selepas solat sunat, aku mula menyemak kertas jawapan. Masa tu, nampakle wara' sikit... :-) Yelah.. kalau dulu masa bujang lain situasinya tapi... sekarang bila dah berkeluarga, lain pulak le situasinya..

Namun apa yang merilekskan aku, aku ngaja pelajar tahun 6. Diorang telah selesai menduduki peperiksaan PSRA. PSRA ni macam UPSR le jugak cuma semuanya pelajaran agama. Sekolah Agama lah katakan. Pelajaran Tauhid, Fekah, Akhlak, Sirah, Bahasa Arab, Tajwid, Al-QUran dan Hafazan... Pening juga ler Bebudak ni nak jawab...

Walaupun nampak rilek sebab tak payah menyemak kertas jawapan, berdebor juga aku nak menunggu keputusan peperiksaan keluar. Biasanya keputusan akan keluar sebelum cuti sekolah. Jadi... nampaknya dah tak lamala dah... Hai.. aku pulak yang risau. Ye lah.. sebagai guru, aku juga terkena tempiasnya. Berjaya kah mereka atau gagal kah mereka...? Kalau ramai yang berjaya.... AL-Hamdulillah. Gurunya juga yang dapat pujian... Tapi.. kalau ramai yang gagal... No komen. Gurukah yang harus dipersalah kan?

Walau apapun... tunggu jelah keputusan nya. Guru-guru yang lain, jangan jealous dengan guru tahun 6 sebab tak payah semak kertas jawapan. Kalau ada yang cemburu dan iri hati... tahun depan boleh mintak mngajar darjah 6. kita tukar yeeerrr.... Aku pun dah lama ngajar darjah 6, boleh juga nak rasa ngajar budak kecik-kecik ni....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan